Meest gelezen
In onze neoliberale samenleving met focus op maakbaarheid, beheersing en marktwerking staat onderwijs steeds minder ten dienste van de vorming van kinderen en jongeren. Dit heeft een enorme weerslag op onder meer het mentale welzijn van kinderen en jongeren. Psychiaters spreken van een zingevings...
Het bieden van ‘billijk’ maatwerk aan hoogbegaafde leerlingen zodat zij geëngageerd raken en blijven voor het leren op school, blijkt een uitdaging voor leerkrachten. In deze bijdrage wordt beschreven welke bouwstenen bijdragen aan het creëren van pedagogisch sterke ontmoetingen en wat pedagogisc...
Kinderen vandaag de dag hebben een unieke sociale ontwikkeling, omdat ze opgroeien in het digitale tijdperk met constante sociale interactie en daarmee gepaarde sociale afwijzing. Sommige kinderen halen gewoon hun schouders op na sociale afwijzing, terwijl andere kinderen boos worden. Waar deze i...
Wat proberen leerkrachten te bereiken middels hun klasindeling en hoe pakken ze dat aan? Hoewel elke leerkracht vroeg of laat voor de uitdaging van het maken van een klasindeling komt te staan, is er in de wetenschap maar weinig over bekend. Dit onderzoek toont aan dat leerkrachten verschillende ...
Ouders kunnen onbewust en onbedoeld bijdragen aan de instandhouding van de klachten, symptomen en probleemgedragingen waarmee hun kind bij de ggz is aangemeld. Aan de hand van twee voorbeelden illustreren de auteurs hoe met het model van de interpersoonlijke cirkel vastlopende interactionele dyna...
Om passende hulpverlening te bieden voor gezinnen met meervoudige en complexe problematiek, is in regio Haaglanden in 2019 een integraal samenwerkingsverband opgericht. Om tot passende hulpverlening te komen voor deze gezinnen, is het wenselijk om meer zicht te krijgen op de complexiteit en samen...
De perfecte match? Volgens de laatste definities is hoogbegaafdheid een multidimensioneel concept dat zich in interactie met de omgeving kan ontwikkelen. Hoogbegaafde leerlingen worden echter momenteel vaak geïdentificeerd door hun IQ te bepalen. Dit sluit niet aan bij de wetenschappelijke kennis...
Er is een sterk verband tussen armoede en psychische problemen. Dit verband lichten we toe aan de hand van literatuur en eigen (kinder- en jeugd)casuïstiek. Een bredere insteek dan enkel psychiatrische diagnostiek en behandeling wordt aangeraden om daarmee cliënten effectiever te ondersteunen. Su...
Hoewel er in de afgelopen decennia veel is geschreven over autisme, biedt Dynamieken van autisme een indrukwekkende verkenning van de complexiteit van autisme en een verfrissende, filosofische kijk op het onderwerp. Kristien Hens, ethicus aan de Universiteit Antwerpen, neemt de lezers mee op een ...
S&Z-Heuristiek helpt misdiagnostiek te reduceren Er is een nijpend tekort aan adequate handelingsgerichte diagnostische deskundigheid onder schoolpsychologen en orthopedagogen bij vraagstellingen rond leerlingen met vermoedelijke hoogbegaafdheid (HB) en/of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Dit h...
Als orthopedagoog kom je in de dagelijkse praktijk geregeld dilemma’s tegen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met de situatie dat je je zorgen maakt over de kwaliteit van zorg binnen je instelling of bij collega’s? Wat is jouw verantwoordelijkheid daarbij en wat die van je werkgever? In dit artikel wo...
Als ik denk aan ethiek, is het eerste wat er in mij opkomt ‘respectvol omgaan met de ander’. Hoe doe je dat? Dit is naar mijn idee afhankelijk van het gezin waarin je opgegroeid bent en waarin je gevormd bent door de waarden en normen die je daar meekrijgt. Ik ben in een klein dorpje in Friesland...
Voor sociaal-emotionele ontwikkeling bestaan talrijke schoolinterventies, van uitgebreide antipestprogramma’s tot korte trainingen om de weerbaarheid van leerlingen te versterken. Onderzoeker Esther Mertens keek in een metastudie hoe deze interventies onderzocht zijn en welke onderdelen er mogeli...
Hoog)begaafde leerlingen hebben behoefte aan uitdaging. In het huidige basisonderwijs in Vlaanderen wordt hier weinig doeltreffend op ingespeeld. Dit komt door een gebrek aan kennis over passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. De kennisoverdracht via de lerarenopleidingen schiet in deze te...
Als een kind met emotionele of gedragsproblemen kampt, kijken behandelaars voor de oorzaak vaak enkel naar het kind, merkt Sabine Vermeire, systeemtheoretisch en narratief psychotherapeut, en daarnaast opleider en supervisor bij de Interactie-Academie in Antwerpen. ‘Een gemiste kans. Je kunt het ...
Bij mensen met een verstandelijke beperking komt een posttraumatische stressstoornis (PTSS) relatief vaak voor. Toch lopen clinici in de dagelijkse praktijk tegen veel moeilijkheden aan bij het herkennen, onderkennen en behandelen van PTSS-klachten bij deze doelgroep. Dit overzichtsartikel beschr...
De laatste decennia zijn orthopedagogen en psychologen diagnoses gaan stellen binnen de jeugdzorg, GGZ en vergelijkbare sectoren. Artsen hebben in het stellen van diagnoses een nog langere traditie. De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (nu DSM- 5-TR, American Psychiatric Assoc...
Vragen of, en onder welke voorwaarden, persoonsgegevens gedeeld kunnen worden in samenwerking tussen professionals, leidt tot dilemma’s voor gedragswetenschappers. In dit artikel wordt de relatie tussen de beroepscodes en de AVG geduid. Vaak zal de beroepscode leidend zijn voor orthopedagogen en ...
Een literatuurstudie en theoretisch kader Er zijn nog steeds veel problemen bij het signaleren van hoogbegaafdheid bij kinderen en professionals hebben behoefte aan alternatieve signaleringsmethoden. Menstekeningen worden al geruime tijd gebruikt in diagnostisch onderzoek, maar het gebruik ervan ...
Gemeente Rotterdam biedt via de inzet van coaches ondersteuning aan gezinnen die gedupeerd zijn door het toeslagenschandaal. Onderzocht is of deze ondersteuning de beoogde effecten bereikt en welke verbeterpunten er zijn. Uit gesprekken met 17 ouders en 2 meerderjarige kinderen blijkt dat gezinne...
Met veel belangstelling lazen we in het eerste nummer van 2024 van dit tijdschrift het artikel ‘Hyperhoogbegaafden, een aparte begaafdheidsgroep?’ van Ten Cate en Mathijssen. Deze doelgroep heeft al enige tijd onze aandacht, daarom zijn wij blij dat hierover wordt geschreven. Omdat we beiden lid ...
Verandering is er altijd geweest. Het is een voorwaarde voor groei en ontwikkeling en de essentie van het leven. Maar de wereld verandert in een steeds hoger tempo. Nooit eerder had verandering zo’n grote impact op ons als mens als de afgelopen decennia met de komst van de technologische revoluti...
Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het lichaam in traumabehandelingen, maar het kan beter, merkt orthopedagoog-generalist, gedragstherapeut en kinderfysiotherapeut Trees van der Voorden. ‘Uit schaamte, schuld of wantrouwen vertellen kinderen niet altijd hoe het echt met ze gaat. Het helpt...