Meest gelezen
Het begrip gehechtheid wordt veel gebruikt door professionals die werken met kinderen en gezinnen in de dagelijkse praktijk (Van der Horst et al., 2024). Professionals hebben behoefte aan inzicht in gehechtheid, ook wel ‘hechting’ genoemd, als er zorgen zijn over jeugdigen of gezinnen (Hammarlund...
Psycho-educatie speelt een cruciale rol bij de behandeling van posttraumatische stressstoornis (PTSS) en andere trauma- en stressorgerelateerde stoornissen. Dit artikel richt zich op het belang van goede psycho-educatie, met bijzondere aandacht voor de toepassing van de Traumakaart. Dit is een vi...
De EMDR-verhalenmethode wordt steeds bekender: een aanpak die is afgeleid van het standaardprotocol, voor kinderen die in de preverbale fase getraumatiseerd zijn. Ouders hebben hierin een centrale rol. Experts en trainers Renée Beer en Carlijn de Roos pleiten voor deze veelbelovende methode, die ...
Twee op de honderd mensen hebben een IQ boven de 130: zij zijn hoogbegaafd. Het afnemen van een intelligentietest bij deze specifieke groep, en met name bij kinderen, is niet altijd even eenvoudig. In dit artikel lees je welke uitdagingen er zijn en wat er allemaal mogelijk is met de Kinder IQ Te...
Hoogbegaafde kinderen worden groot. Maar wat weten we eigenlijk van hoogbegaafde volwassenen? Te weinig, vinden oud-bedrijfsarts en arbeidspsycholoog Noks Nauta en seniorencoach en orthopedagoog Marieke Schuurmanvan der Heyden. Pas als hoogbegaafden op latere leeftijd in de problemen raken, komen...
In dit artikel reageren Sven Mathijssen en Barbara van der Waarde op stellingen over hoogbegaafdheid. Wat is hoogbegaafdheid eigenlijk, hoe ‘meten’ we dat en wat is de rol van IQ-testen hierin?
Orthopedagogen Sarah Torenstra- Brinkers en Sofie Sergeant gaan in gesprek met leerlingen en ouders, en voeren een voorzichtige verkenning rondom het dilemma: leiden we ‘hoogbegaafde kinderen’ het beste op in settings waar diversiteit troef is, of juist in aparte settings? De term ‘hoogbegaafdhei...
In onderwijs en jeugd-ggz neemt de vraag naar differentiaaldiagnostiek tussen hoogbegaafdheid en DSM-5-classificaties toe. Dit gaat gepaard met gemiste of misdiagnoses rondom hoogbegaafde (HB) of dubbel-bijzondere (2E) leerlingen. Getoond wordt waardoor differentiaaldiagnostiek bij vermoeden van ...
Leerlingen met een IQ-score hoger of gelijk aan 145 worden in het veld ook wel uitzonderlijk hoogbegaafd of hyperhoogbegaafd genoemd en er worden specifieke eigenschappen aan deze personen toegeschreven. Middels literatuuronderzoek is onderzocht of wetenschappelijk onderbouwd kan worden of deze c...
De ontwikkeling van identiteit kan een behoorlijk complex proces zijn bij hoogbegaafde kinderen. Het dilemma tussen zich aanpassen aan de ander of de eigen leerbehoefte najagen speelt daarbij een grote rol. Door het vele aanpassen aan de ander is een hoogbegaafd kind minder goed in staat om zichz...
Mijn vriendin Candace denkt terug aan haar schooltijd. Ze is nu professor en verveelt zich nog regelmatig. Het is de keerzijde van slim zijn en snel kunnen denken. Hoe slimmer je bent, hoe vaker je te maken hebt met mensen die minder slim zijn dan jij. Ik zie het ook terug bij slimme studenten. D...
Bijzonder hoogleraar Nicole Lucassen benadert armoede als een breed begrip: langere tijd niet de middelen hebben – financieel, maar ook sociaal en cultureel – om mee te kunnen doen in de samenleving. In haar onderzoek focust ze op een vernieuwende integrale aanpak, met ondersteuning aan het gezin...
Bij dubbel-bijzondere leerlingen blijft ofwel hun hoogbegaafdheid, ofwel hun leer- of ontwikkelingsstoornis vaak (te) lange tijd onder de radar, met ernstige klachten en schooluitval tot gevolg. Tijdens het NRO-project ‘Tussen wal en schip’ werkten verschillende onderwijspartners aan ontwikkelpla...
‘Mam! Het is gewoon niet eerlijk!’ Dit is een uitspraak die ik bijna dagelijks hier thuis hoor van onze oudste dochter van net 9 jaar oud. Nu ze dit zegt, zitten we in de gymzaal bij een schoolvolleybaltoernooi. Zij is niet heel sportief aangelegd, doet veel liever creatieve dingen zoals knutsele...
Al jaren pleit Jim van Os voor een nieuwe invulling van de psychiatrische hulpverlening. Labels zijn niet meer van deze tijd, vindt de hoogleraar psychiatrie en voorzitter Divisie Hersenen bij het UMC Utrecht. ‘We moeten ons meer gaan richten op psychisch lijden als een kwestie van volksgezondhei...
In de laatste scène van de Amerikaanse serie Einstein Genius vertolkt Geoffrey Rush de rol van Albert Einstein in gesprek met een jong meisje genaamd Alice. Hij zegt het volgende: ‘I have no special talent, but I am very curious. All I do is ask questions just like you do. That is the most import...
‘Focusing met kinderen, de kunst van communiceren op school en thuis’ is een boek dat geschreven is door Erik Verliefde en Marta Stapert. Dit boek biedt een diepgaande kijk op de kunst van communicatie met kinderen, zowel thuis als op school, en benadrukt het belang van empathie, begrip en verbin...
In deze editie verkennen we de dynamische wereld van hoogbegaafde individuen, waarbij we dieper ingaan op de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de orthopedagogische praktijk. Hoogbegaafdheid verwijst naar een uitzonderlijk hoog niveau van intellectuele capaciteiten en potentiële talenten ...
Als je bij het opgroeien verzorging nodig blijft hebben, kan je besef van autonomie en lichaamsgrenzen onderontwikkeld blijven. Cirkels van Nabijheid is een methode om kinderen met een beperking op weg te helpen naar autonomie. Het nieuwe en bijzondere aan de methode is dat wordt gewerkt aan de v...
Veel professionals die met jonge kinderen (onder de 6 jaar) werken, richten zich op de (gehechtheids)relatie tussen opvoeder en kind. Als het om kinderen in de basisschoolleeftijd (6 t/m 11 jaar) gaat, ontbreekt het bij professionals vaak aan kennis over hoe de gehechtheidstheorie bij deze gezinn...
Hoe ontwikkel je een traumasensitief klimaat in een school? En wat zijn de opbrengsten van een traumasensitief onderwijsklimaat voor leerkrachten en leerlingen? Het consortium Traumasensitief Onderwijs (TSO) voerde met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een onderz...
Kijk naar indexscores in plaats van het TIQ Sinds de WISC-V-NL in gebruik is genomen, klinken er geluiden uit de praktijk dat hoogbegaafde kinderen een specifiek intelligentieprofiel hebben op de WISC-V-NL en lager scoren dan verwacht. Om die reden is gekeken naar de intelligentieprofielen van 12...
Dit artikel beschrijft een door mij ontwikkeld stappenplan, dat je als hulpverlener kunt toepassen op een casus waarin je een ‘salomonsoordeel’ moeten vellen. Het stappenplan kan steun bieden als je je in een complexe of dilemmacasus handelingsverlegen voelt door enerzijds de complexiteit van de ...
Armoede is veel meer dan een gebrek aan geld. Het betekent voor veel volwassenen en kinderen ook sociale uitsluiting en chronische stress. De stress werkt door op hun denken, doen en gezondheid. Armoede heeft een haast gijzelende werking. Het blijkt een hele opgave om eruit te komen. Onder de noe...