Artikelen
Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben een groter risico op lage zelfwaardering. Zij ontwikkelen minder veerkracht om met levensproblematiek om te gaan en lopen meer kans op problemen met zelfbeheersing, stress en problematisch gedrag. De methodiek van het vat van zelfwaarderi...
Toe naar meer participatie Participatie is belangrijk voor iedereen, ook voor volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen. Helaas lijkt het er echter op dat de participatie van deze volwassenen door hun beperkingen niet optimaal is. In dit onderzoek hebben we voor deze k...
Het belang van wederkerigheid Informele netwerken, waar familieleden vaak een grote rol in vervullen, zijn steeds belangrijker geworden in de ondersteuning van mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Binnen dit onderzoek werden de ervaringen van mensen met een licht verstandelijke beperk...
Het perspectief van de cliënt en begeleiders Grensoverschrijdend gedrag, zoals agressie, zelfbeschadigend en seksueel ongepast gedrag, komt vaker voor bij mensen met een verstandelijke beperking dan bij mensen zonder verstandelijke beperking. Het kan ernstige gevolgen hebben, zowel voor de persoo...
Ongeveer een kwart van de kinderen en adolescenten in Nederland ervaart slaapproblemen. Aangezien slaapproblemen vaak samengaan met andere psychische problematiek, is het belangrijk om voldoende kennis te hebben over slaapproblemen en in een intake of ontwikkelingsanamnese altijd te vragen naar s...
Wereldwijd zitten meer dan 10 miljoen mensen in de gevangenis en ervaren steeds meer kinderen opsluiting van een ouder tijdens hun jeugd. Opsluiting is zeer schadelijk voor de betrokkenheid van vaders bij het gezin en voor de kinderen zelf. Dit artikel beschrijft de huidige knelpunten in verschil...
De transitie van jeugd naar volwassenheid is voor veel jongeren een lastige opgave. Voor jongeren met een licht verstandelijke beperking en psychische problematiek geldt dit nog sterker. Een transitiecoach kan in dit proces laagdrempelige hulp bieden die aansluit bij de wensen en behoeften van de...
Pedagogisch medewerkers in orthopedagogische behandelcentra worden geconfronteerd met complexe hulpvragen van jongeren en hun ouders in een snel veranderend werkveld. Deze werkcontext kan leiden tot stress, wat een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van zorg voor de jongeren. In het huidige ...
Een zoektocht naar het nemen van pedagogische verantwoordelijkheid vanuit ecologisch perspectief
Dit artikel houdt een pleidooi voor een systemisch-contextuele metavisie als kompas voor het werken en het interprofessioneel samenwerken in het brede jeugddomein: onderwijs en jeugdhulp. Dit pleidooi is gebaseerd op een onderzoek dat de auteurs hebben gedaan naar de behoeften in de samenwerking ...
Asja was de eerste opvangvoorziening in Nederland voor meisjes die het slachtoffer zijn – of dreigen te worden – van een loverboy. Dit multimodale zorgprogramma is ontwikkeld door Fier, een expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties. In 1999 startte Asja m...
Dit artikel vat de resultaten samen van een promotieonderzoek naar de mogelijkheden van robots ter ondersteuning van spel voor kinderen met een ernstige fysieke beperking. Nieuwe technologie kan voor hen nieuwe spelmogelijkheden bieden, maar biedt ook kansen om aan specifieke therapeutische doele...
Seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking is een wezenlijk thema. Mensen met een verstandelijke beperking hebben, net als alle mensen, seksuele rechten. Aandacht voor seksualiteit heeft een directe relatie met de kwaliteit van leven. In de begeleiding van mensen met een verstandeli...
Hoog)begaafde leerlingen hebben behoefte aan uitdaging. In het huidige basisonderwijs in Vlaanderen wordt hier weinig doeltreffend op ingespeeld. Dit komt door een gebrek aan kennis over passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. De kennisoverdracht via de lerarenopleidingen schiet in deze te...
Sinds 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Hierdoor neemt de diversiteit in de klassen vaak toe en komt er een grotere druk dan voorheen te liggen op het vermogen van leraren tot samenwerken met collega’s, ouders en professionals uit andere instellingen, zoals de jeugdhulpverlening. Binnen...
Grensoverschrijdend gedrag, waaronder seksueel misbruik en andere vormen van geweld, komt relatief vaak voor in onze samenleving. Het is van alle tijden en komt in alle lagen van de bevolking voor, zowel onder kinderen als onder jongeren en volwassenen. In dit artikel gaan we in op het belang van...
Deze studie betrof het effect van de psycholinguïstische dyslexiebehandelmethode Fonoco, gericht op cognitieve vaardigheden die direct onderliggend zijn aan lezen en spellen, te weten (1) fonologisch bewustzijn, (2) kennis van foneem-grafeemkoppelingen en (3) snel alfanumeriek benoemen (van lette...
In het schooljaar 2016/2017 bezochten ruim 8.000 leerplichtige leerlingen geen school. De ambitie is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend onderwijs of zorgaanbod. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die een school heeft om een preventief beleid...