Artikelen
tvo 2022 / nr 1
Een Samen naar School-klas
Ieder kind heeft recht op onderwijs, ook kinderen voor wie het onderwijs niet toegankelijk is vanwege cognitieve en/of sociaal-emotionele beperkingen. Dit onderzoek heeft de effecten onderzocht van plaatsing van vier leerlingen met een verstandelijke beperking in een nieuwe Samen naar School-klas...
Mariëlle van Loenen, Mirjam Roemer, Ellen Verheul
31 januari 2022
tvo 2022 / nr 1
Boekbespreking: Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking
Het boek Wiebelen en friemelen neemt de lezer in heldere taal mee in de wondere wereld van de zintuiglijke prikkelverwerking. De auteurs beschrijven hoe de neutrale prikkelverwerking verloopt in de hersenen en hoe onder- of overprikkeling ontstaat. De theorie wordt ondersteund met kleurrijke, aan...
Elise van der Giessen
31 januari 2022
tvo 2021 / nr 5
Interview met Carlo Schuengel
Kinderen met een verstandelijke beperking hebben de coronacrisis zeer wisselend ervaren. ‘De belangrijkste les is dat een sterke “driehoek” tussen kind, naasten en zorgmedewerkers onmisbaar is voor goede zorg’, aldus Carlo Schuengel, hoogleraar Orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit.
Winnifred Jelier, Carlo Schuengel
24 november 2021