Leefklimaat bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen uit het Midden-Oosten
Wereldwijd zijn er veel jongeren onder 18 jaar op de vlucht voor oorlog en de gevolgen daarvan. Veel van deze jongeren zijn zonder begeleiding van hun ouders of een naaste. In Nederland worden deze jongeren opgevangen in speciale inrichtingen voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). Hier kunnen zij samen met andere AMV-jongeren wonen maar er wordt hun enkel een tehuis geboden. Tot op heden is er weinig onderzoek gedaan naar de situatie van deze jongeren en hun verblijf in een AMV-Instelling in Nederland. Het huidige onderzoek richt zich op het inventariseren van het leefklimaat in twee verschillende groepen alleenstaande minderjarige vreemdelingen uit Syrië en Eritrea die in Nederland verblijven.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TVO 2019 / nr 1
Onderwerpen
Adolescentie Brein Diagnostiek Digitalisering Diversiteit en integratie Echtscheiding Hoogbegaafdheid Interventies Jonge kind Kindermishandeling, seksueel geweld en huiselijk geweld LVB en EMB Onderwijs Opvoeding Ouders Samenwerking (ketenpartners) Sociaal emotionele- en gedragsproblemen VerslavingsproblematiekMeer in deze editie
In 2020 separeervrij - Wat is de mening van GGZ-medewerkers?
Iris Dijkhuizen , Jipke Kool, Arjen Neven
Spelen met robots - Robots ter ondersteuning van interventies bij kinderen met een ernstige fysieke beperking
Renée van den Heuvel
Psychische diversiteit op school - Maak het bespreekbaar
JaapJan Boer, Eline Kolijn
Seksualiteit en mensen met een verstandelijke beperking - Een wetenschappelijke verkenning
Joke Stoffelen
Schematherapeutisch werken in de JeugdzorgPlus - Veilig in verbinding
Marjolein van Wijk-Herbrink, Jean Paul de Rijk
Hoe een opleiding over (hoog) begaafdheid bij leerlingen het denken en handelen van leerkrachten verandert
Tessa Kieboom, Kathleen Venderickx , Carla Vreys
De Deense Familieklas: een alternatief voor het zmok?
Pieter Appelhof
Pit of despair: Depressie in leven en werk van Harry Harlow
Frank van der Horst, Lenny van Rosmalen, Louise Koudijs, Maartje Luijk
Taaldiagnose-ondersteunende methoden bij Turks- Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kleuters
Peter Dekker, Liesbeth Schlichting
Inzicht in tekstbegrip: een dynamisch perspectief
Marije den Ouden, Maartje Hilte, Jos Keuning
Meer positiviteit in de praktijk van vso-cluster-4-leerwerktrajecten
Cathy van Tuijl, Thyrza Hylkema
Link kopiëren