Het dilemma van de orthopedagoog
Het begrip gehechtheid wordt veel gebruikt door professionals die werken met kinderen en gezinnen in de dagelijkse praktijk (Van der Horst et al., 2024). Professionals hebben behoefte aan inzicht in gehechtheid, ook wel ‘hechting’ genoemd, als er zorgen zijn over jeugdigen of gezinnen (Hammarlund et al., 2022; Wright et al., 2023). Zowel wetenschappers, professionals als het algemene publiek verschillen onderling sterk in wat ze onder gehechtheid verstaan (Duschinsky et al., 2021). Dit zorgt voor verwarring, niet alleen over de betekenis van gehechtheid (Tharner et al., 2022), maar ook over de manier waarop je gehechtheid kunt meten. Het dilemma is dat er veel instrumenten zijn, maar dat niet duidelijk is welke instrumenten geschikt zijn om gehechtheid in kaart te brengen. In dit artikel bespreken wij verschillende perspectieven op gehechtheid en de manieren van meten die daarbij horen. We beschrijven instrumenten die aangeraden worden voor screening en diagnostiek van gehechtheid en gaan in op de validiteit en praktijkgeschiktheid ervan. Tot slot geven wij een aantal concrete aanbevelingen voor hoe professionals om kunnen gaan met de dilemma’s bij het in kaart brengen van gehechtheid.