Hyperhoogbegaafden: een aparte begaafdheidsgroep?
Leerlingen met een IQ-score hoger of gelijk aan 145 worden in het veld ook wel uitzonderlijk hoogbegaafd of hyperhoogbegaafd genoemd en er worden specifieke eigenschappen aan deze personen toegeschreven. Middels literatuuronderzoek is onderzocht of wetenschappelijk onderbouwd kan worden of deze categorie leerlingen zich onderscheidt van de totale groep hoogbegaafden door specifieke eigenschappen, prestaties en onderwijs- en begeleidingsbehoeften. Uit de literatuur komen diverse thema’s naar voren, die uitgebreide beschrijvingen bevatten van hyperhoogbegaafden. De onderzoeken zijn echter, op enkele uitzonderingen na, kwalitatief van aard en bevatten kleine onderzoeksgroepen, waarbij vergelijkingsgroepen ontbreken. Op basis van de beschikbare literatuur concluderen wij dat er onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing is om de categorie hyperhoogbegaafden als aparte begaafdheidsgroep te beschouwen. Voorzichtigheid is geboden bij het geven van aanbevelingen gericht op deze specifieke groep. Bij de categorie exceptioneel hoogbegaafden (IQ hoger of gelijk aan 160) geeft de literatuur meer grond voor het uitgaan van een aparte groep waar het de prestaties betreft.